Blik op de toekomst

De toekomst van de logistiek door de ogen van de finalisten

De logistiek verandert continu. Dat brengt zowel uitdagingen als kansen met zich mee.

De finalisten van de verkiezing Logistiek Manager van het Jaar en Jong Logistiek Talent van het Jaar 2018 geven hun visie op de logistiek over tien jaar.

Joris Keizer - VECO B.V.

Winnaar Logistiek Manager van het Jaar 2018


Joris Keizers is Group Operations Manager bij Veco B.V. Hij heeft een ambitieuze, maar ook realistische kijk op de aankomende veranderingen in de logistiek. Hij geeft aan dat het verleidelijk is om te zeggen dat de logistiek tegen die tijd totaal veranderd is door nieuwe technieken, zoals bijvoorbeeld een zelfrijdende vloot auto's die wordt geladen en gelost door robots. Maar in de realiteit moeten er dan nog veel stappen genomen worden.


“Ik denk dat als we er in slagen de grote brij aan data die we verzamelen daadwerkelijk om te vormen tot zinnige informatie, we als supply chain-professionals ook kunnen bijdragen aan het verhogen van het verdienend vermogen van een bedrijf. Door te leren van het verleden, zijn we beter in staat de orders door de supply chain te sturen.”

Tijs van Driel - Red je Pakketje

Winnaar Jong Logistiek Talent van het Jaar 2018


Tijs van Driel is mede-eigenaar en COO bij Red je Pakketje. Het bedrijf bestaat 2,5 jaar en bezorgt dagelijks voor meer dan 350 webshops pakketten met same day delivery-garantie. Tijs gelooft dat het aanpassen aan de klantwens steeds belangrijker wordt. “De klant wil zijn bestelde producten precies op het moment krijgen waarop het uitkomt, en terecht. Je ziet nu al dat er steeds meer vraag is naar on-demand leveringen, abonnementsvormen en keuzemomenten in bezorging”, aldus Tijs.


Tijs denkt dat de logistieke dienstverlening van de ‘last mile’ over tien jaar volledig maatwerk zal zijn, om zo verder de klant te ontzorgen. Innovatie en het uitbreiden van de dienstverlening zal een belangrijke rol gaan spelen, voorspelt hij. “Als je namelijk toch al aan de deur staat om een pakket af te leveren kan je net zo goed ook meteen een ander pakket mee terugnemen of een aanvullende dienst verlenen met betrekking tot het afgeleverde product”, aldus Tijs.

Zelf aan de slag

Welke invloed hebben deze – en andere – logistieke trends op jouw bedrijfsvoering? Tijdens de masterclass Strategic Logistics Management ontmoet je vakgenoten en leer je hoe je logistieke trends omzet in strategische adviezen voor jouw bedrijf.

Olaf Vreeburg - Hello Fresh

Finalist Logistiek Manager van het Jaar


HelloFresh bestaat nog maar zes jaar en Olaf Vreeburg, Head of Operations bij HelloFresh, voorziet dat er in tien jaar dan ook veel kan veranderen. Hij ziet logistiek als het unique selling point (USP) van HelloFresh. Olaf geeft aan dat het bij logistiek steeds meer zal gaan om het toevoegen van onderscheidende waarde, flexibiliteit en proactief reageren op de klantwens.


“Het moet de klant zijn die bepaalt wanneer het product geleverd wordt en niet andersom. Als bedrijf moet je dus snel reageren. Daarnaast worden duurzaam ondernemen en een ‘schonere’ stad steeds belangrijker. Bedrijven moeten hier hun verantwoordelijkheid nemen. Als maaltijdboxleverancier heb je te maken met een verhoogde complexiteit als het gaat om energievoorziening, omdat we met actieve koelingen werken. Nieuwe oplossingen waarmee we al werken of nog aan werken zijn elektrisch vervoer, koelsystemen die aangedreven worden door zonne-energie en pilots met fietsbezorging.”

Jeroen Provoost - Yacht

Finalist Jong Logistiek Talent van het Jaar


Jeroen Provoost werkt als Interim Professional (Supply Chain Management & Procurement) bij Yacht. Momenteel is Jeroen gedetacheerd bij De Koninklijke Luchtmacht en optimaliseert hij de verschillende ketens die er voor zorgen dat de goederen bij de interne eindklant komen. Jeroen twijfelt er niet aan of de logistiek in tien jaar verandert is, de vraag is alleen hoe vertelt hij. “Ik hoop dat we ondanks alle "nieuwe" manieren van communiceren weer eens echt gaan communiceren. Een gesprek van Mens tot Mens ondersteund door alle schitterende techniek.”

Jeroen benadrukt dat nieuwe ontwikkelingen ook aanpassingen met zich meebrengen. “De technologische ontwikkelingen zijn enorm, zoals big data, 3d-printen en autonome vervoersmiddelen. Technologie die er deels al is, maar ook nieuwe ideeën die weer nieuwe uitdagingen met zich meenemen. Denk bijvoorbeeld aan de bescherming van privé gegevens, het loslaten van huidige productieprocessen en het verleggen van verantwoordelijkheden als de chauffeur niet meer dan een chip is”.

Hugo van Goor - Schneider Electric

Finalist Logistiek Manager van het Jaar


Hugo van Goor is DC Manager NL/DE Cluster bij Schneider Electric. Hij verwacht dat technologieën de komende tien jaar een belangrijke rol gaan spelen in de logistiek. Door veranderingen in functieomschrijving en het continue leren binnen een organisatie zal er meer efficiëntie ontstaan binnen een organisatie.


“Denk bijvoorbeeld aan robotisering, Artificial Intelligence en autonome voertuigen en wellicht nieuwe infrastructuur. Dit is zeker nodig om ervoor te zorgen dat we genoeg capaciteit hebben binnen de distributiecentra om te voldoen aan de klantwens. Door de nieuwe technologieën gaat er geen werkgelegenheid verloren, maar vinden er interne verschuivingen plaats. Werknemers zullen namelijk andere competenties gaan ontwikkelen. Continue blijven leren en ontwikkelen binnen een organisatie is dan ook essentieel.”

Lennart Stachowitz - Ingram Micro

Jong Logistiek Talent van het Jaar


Als e-fulfilmentpartij voor Bol.com verzorgt Ingram Micro de gehele afhandeling van goederen. Lennart Stachowitz is Manager Projects & Engineering en verantwoordelijk voor onder andere de hoogseizoensvoorbereidingen voor Bol.com, zoals de feestartikelen voor de kerst. Hij geeft aan dat de belofte van Bol.com voor hun werk belangrijk is: de bestelling afleveren op het met de klant afgesproken moment en locatie. “Ik ben benieuwd of we nog verder gaan wat betreft het inspelen op de klantwens. We zijn nu op zo’n hoog punt. Gaan we naar een 1-uurs service, of gaan we de andere kant op en nemen we genoegen met wat we nu hebben? De snelle leveringen kosten de economie en het milieu namelijk ook wat.”


Los van de wijze van verzending ziet Lennart nieuwe technologieën op het gebied van automatisering ontstaan. Maar volgens hem duurt het nog wel even of voordat we daar goed en veilig gebruik van mogen maken. Eerst moeten bepaalde aspecten helder worden. “Ik geloof wel in zelfrijdende vrachtwagens en heftrucks, maar de regels omtrent veiligheid en aansprakelijkheid zijn momenteel nog niet uitgebreid en duidelijk genoeg. De techniek is er al wel, maar wie is er verantwoordelijk voor een ongeluk als alles automatisch rijdt?”

Zelf aan de slag

Welke invloed hebben deze – en andere – logistieke trends op jouw bedrijfsvoering? Tijdens de masterclass Strategic Logistics Management ontmoet je vakgenoten en leer je hoe je logistieke trends omzet in strategische adviezen voor jouw bedrijf.