BEDRIJFSADVISEUR

Arjen Lagerweij

Robots: wanneer wel, wanneer niet?

Levertijden worden korter, beloftes groter

In een reeks magazijnoptimalisatie helpen we ondernemers het maximale uit hun magazijn te halen. In dit artikel gaat bedrijfsadviseur Arjen Lagerweij dieper in op het thema robotisering.

“Een ondernemer die denkt aan robotisering moet zich een aantal zaken goed realiseren”, zegt Arjen Lagerweij, bedrijfsadviseur bij evofenedex. “Het is niet automatisch een investering die zichzelf snel terugverdient, bijvoorbeeld. Heb je te maken met een grote logistieke afdeling, dan heb je in de regel veel personeel. In dat geval verdient een investering in robotisering zich eenvoudiger terug. En andersom: heb je maar tien man rondlopen in het magazijn, dan hoef je niet eens te denken aan robotisering. Dan verdient de investering zichzelf simpelweg niet terug.”


Organisatie

Een ander punt van aandacht is de organisatie. “Een volcontinu draaiend bedrijf heeft al snel te maken met drie ploegen. In dat geval kan robotisering interessant zijn. Immers, avond- en nachturen zijn dure uren. Vooral productiebedrijven kiezen daarom steeds vaker kiezen voor robotisering. Deels, of zelfs helemaal.”

“Wie denkt dat hij zijn investering in robots binnen twee jaar terugverdient, moet er niet aan beginnen.”

Lagerweij wil hierbij wel een kanttekening maken. “We zien tegenwoordig veel zelfsturend materieel. In dat geval is echt sprake van robotisering. Transportbanen, automatische kranen en sorteermachines worden ook vaak gezien als robotisering, maar vallen feitelijk onder de noemer mechanisering.”


Dat laatste heeft als doel het werk van de mens te veraangenamen terwijl het idee van robotisering nu juist is om de taak van mensen over te nemen, legt Lagerweij uit. “Niet voor niets wordt de robot vooral ingezet bij werk met een hoog repeterend gehalte. Voor de complexere klussen hebben we nog steeds mensen nodig. De operator bijvoorbeeld kan niet worden vervangen door een robot. Het werk van de heftruckchauffeur daarentegen zal in de toekomst steeds vaker worden gedaan door een robot. Zoals ook de orderpicker langzaam maar zeker verdwijnt uit het magazijn.”

E-commerce

Het brengt Lagerweij bij de e-commerce, een sector die nog altijd groeit en waar alles draait om snelheid. “We kennen het allemaal: vanochtend besteld, vanavond in huis. Levertijden worden korter, beloftes groter. Dat vraagt zo ontzettend veel van een organisatie.


Mensenhanden kunnen dat in veel gevallen simpelweg niet bijbenen. Dat is fysiek onmogelijk.” Met dat soort snelheden moet je wel robotiseren, concludeert Lagerweij. “Wie dat niet kan of wil, kan in die wereld niet overleven. Een mens heeft gemiddeld 35 seconden nodig om een artikel te picken, een robot doet het in 7 seconden.”


“Voor veel systemen geldt nu overigens nog dat ze trager zijn dan de mens”, vervolgt de bedrijfsadviseur. “Maar uiteindelijk worden ook die sneller en dus aantrekkelijker, zeker voor dat repeterende werk.”

Trends

Gevraagd naar trends, noemt Lagerweij het zogenoemde roaming shuttle-systeem. Dit haalt automatisch pallets en/of bakken op en kan in drie richtingen bewegen. “Dergelijke systemen zijn bezig aan een ware opmars, ook omdat ze voor kleinere spelers betaalbaar zijn.” 


Een andere trend is de AGV-techniek op de standaard interntransportmiddelen. Door bijvoorbeeld een reachtruck te robotiseren, waarbij het systeem zelf pallets ophaalt en wegzet in stellingen, kunnen interessante terugverdientijden worden gerealiseerd. “Ook autostore zien we duidelijk opkomen. Dit is weliswaar een relatief duur systeem in aanschaf, maar met dit systeem gaat het orderverzamelen sneller, waardoor een bedrijf ook meer klanten kan aantrekken en dus meer omzet kan genereren.”


Vooral in het midden- en kleinbedrijf komt Lagerweij dit systeem steeds vaker tegen, zegt hij. “Strategisch gezien is het een slimme investering. Bovendien is het geld momenteel relatief goedkoop. Investeer je dat in robots of in mensen? Om die vraag goed te beantwoorden, moet een ondernemer wel een langetermijnvisie hebben. Wie denkt dat hij zijn investering in robots binnen twee jaar terugverdient, moet er niet aan beginnen. Voor een dergelijk systeem echt staat, ben je al een jaar verder. Een ondernemer moet dus echt vooruit kijken om die stap te maken.”

"Levertijden worden korter, beloftes groter"


Dit artikel is een onderdeel van de reeks magazijnoptimalisatie. Wil je meer whitepapers downloaden? Klik dan hier.