MINDER VULLING, AFVAL EN CO₂-UITSTOOT


Slimmer verpakken is de trend

Bedrijven en instellingen moeten slimmer en duurzamer verpakken.

Niet alleen omdat de overheid het wil, maar ook omdat consumenten

steeds kritischer zijn. Bovendien kunnen ondernemers door slim

verpakken besparen op onder meer vervoerskosten.

Een doos vol vulling met ergens in een hoek verstopt het product dat je had besteld. Het is voor zowel ondernemers als particulieren een herkenbaar beeld en een groeiende ergernis. Consumenten uiten op sociale media steeds vaker hun verbazing over de ‘idioot grote verpakkingen’ en vragen webshops of het niet wat minder kan. Ook de overheid wil dat bedrijven actie ondernemen. Zo kwamen eind februari in Den Haag tientallen bedrijven, waaronder grote retailers, restaurantketens en producenten, bijeen om het zogenoemde Plastic Pact te ondertekenen.

Onder leiding van staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Milieu werd onder meer afgesproken dat in het jaar 2025 al het plastic 100 procent recyclebaar moet zijn en dat er 20 procent minder plastic gebruikt wordt voor verpakkingen. “Plastic is een nuttig en veelzijdig materiaal, maar hoort niet thuis in ons milieu. Minder plastic produceren, slimmer ontwerpen, anders samenstellen en beter recyclen”, aldus de staatssecretaris.

Dat het slim is om goed naar verpakkingen te kijken, blijkt wel uit het onderzoek ‘Lucht in verpakkingen’ dat in 2017 werd gehouden in opdracht van de Topsector Logistiek. Een van de conclusies die de onderzoekers trokken, was dat ‘de ideale verpakking (vrijwel) geen lucht bevat, een minimaal volume heeft, een optimaal gebruiksgemak heeft, geschikt is voor levering en retour en voorziet in een maximale klantbeleving.’ Bovendien komt slimmer verpakken niet alleen tegemoet aan de wensen van de kritische klant, maar zorgt het volgens het rapport ook voor kostenbesparing sparing. “Bedrijven kunnen hiermee besparen op hoeveelheid verpakkingsmateriaal, op

transportkosten en zo de CO₂-uitstoot verminderen", aldus de onderzoekers. Voor grote ondernemingen loont het om te investeren in speciale, slimme verpakkingsmachines. Zo’n investering is voor een kleine ondernemer te groot, maar er komen steeds meer initiatieven die financieel interessant zijn. Zo boekt het Belgische Slimbox wereldwijd succes dankzij zijn slimme verpakkingsprinter. Door gebruik te maken van een app, 3D-scanner of een koppeling aan het voorraadsystem (ERP) komt er een doos uit rollen die precies om het product past. Het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken bekroonde het apparaat begin dit jaar met de prijs voor meest innovatieve startup en een geldbedrag van 25.000 euro.

Compact

Oprichter Filip Roose vertelt dat de Slimbox mede is ontstaan uit ergernis. “Al generaties lang hebben we een drukkerij. Mijn vader was geregeld gefrustreerd omdat de dingen die hij had geprint niet altijd een standaardmaat hadden, zoals A4 of A5. Papier is al geen gemakkelijk product en het personeel was mede daardoor heel lang bezig met inpakken. Op een bepaald moment vond hij dat de maat vol was. Hij besloot een machine te maken die dozen op maat snijdt. Omdat hij wel technisch is, maar weinig afweet van elektronica, vroeg hij mijn broer en mij erbij.”


De drie gingen aan de slag; in eerste instantie voor de eigen drukkerij maar al snel blijkt er meer interesse voor te zijn, ook van buitenaf. “Het idee is begin 2015 ontstaan. Eind 2015 hebben we de knoop doorgehakt en het bedrijf opgericht”, aldus Roose. Een jaar later verschijnt al het eerste prototype en ontstaat er wereldwijd belangstelling voor het apparaat. “Het moest een machine worden die iedereen kan bedienen, net zoals een printer. Daarnaast moest het compact zijn, zodat het overal is te gebruiken en kan worden neergezet. Zo hebben we een Nederlandse bibliotheek als klant. Daar staat wel een inpakmachine, maar ergens ver weg in de kelder. Met onze machine rijden ze nu naar de afdeling toe en pakken ze de boeken in. Dat is tijdwinst.”

Terugverdientijd

Een ander voordeel is dat het duurzamer is, stelt Roose. “Met een verpakking op maat vervoer je minder lucht en kan een voertuig meer meenemen. Ook is er geen ruimte in het magazijn meer nodig om 25 soorten doosjes op te slaan en hoef je niet meer te monitoren of er genoeg op voorraad is. Drie soorten kwaliteiten karton is voldoende om alles te kunnen verpakken en de restanten karton worden gebruikt als vulmateriaal of worden meegegeven aan de leverancier voor hergebruik. We hebben uitgerekend dat de terugverdientijd van de machine ongeveer twee jaar is.”


Roose verwacht dat de trend van duurzaam en slimmer verpakken doorzet. “In sommige landen is er al een belasting op verpakking, het Verenigd Koninkrijk bijvoorbeeld heeft een ‘Amazontaks’ ingesteld. Mensen willen niet meer zoveel afval binnenkrijgen. Al die verpakkingen eindigen langs de straat en gemeenten zijn extra tijd en geld kwijt om dat allemaal op te halen. Dat is echt een probleem aan het worden. Het is in ieders belang dat er verbeterde verpakkingen komen.”

Meer informatie?

Wil je weten welke mogelijkheden jij hebt voor het duurzamer verpakken van je producten? Neem dan contact met ons op via bedrijfsadvies@evofenedex.nl of bel naar 079 3467 333.

Share this page