STOCKSPOTS BRENGT BEZITTERS EN DELERS BIJEEN


Airbnb van magazijnen

Remko Been (links), Coen de Lange (midden) van Stockspots, met hun IT-man Peter Brouwers. “Flexibiliteit, duurzaamheid en snelheid, daar draait het om.”

Het komt elke ondernemer bekend voor: de vraag explodeert en er is direct behoefte aan extra opslagruimte. Of, omgekeerd, met het oog op de groei is er een nieuw magazijn gebouwd, maar de groei valt nogal tegen. In zulke gevallen komt Stockspots in beeld. Dat brengt vraag en aanbod bij elkaar, een soort Airbnb voor warehousevraagstukken.

Initiatieven om duurzamer en efficiënter met magazijnruimte om te gaan zijn er voldoende. Het concept van Stockspots, dat inspeelt op de ‘van-bezit-naar-gebruik’-gedachte, komt uit de koker van de ondernemers Remko Been en Coen de Lange. Het duo kende elkaar al wat langer en bleek met hetzelfde thema bezig: duurzamer en efficiënter met de beschikbare warehouseruimte omgaan. Been deed dit vanuit de softwarekant, De Lange vanuit het logistieke vastgoed. Op verzoek van beiden deed de universiteit Tilburg onderzoek naar de mogelijkheden van magazijn delen. “Dat leverde positieve acties op, dus we besloten ermee aan de slag te gaan”, zegt De Lange.

“De site maakt uiteindelijk de match
tussen de twee partijen”

Vierkante meters

Voorafgaand aan de start van Stockspots spraken Been en De Lange met aanbieders van en vragers naar warehousecapaciteit. “Zo hadden we vanaf het begin een mooie balans tussen vraag en aanbod”, schetst Been. “Wij bieden verladers een oplossing om permanent een flexibele laag te creëren als het gaat om opslag en afhandeling. Je ziet dat verladers steeds meer te maken krijgen met onvoorspelbaarheid. Ze weten niet precies wanneer ze hoeveel gaan verkopen of hoe snel de groei gaat. Dat vraagt om flexibele oplossingen.”


Stockspots richt zich op opslagopdrachten van verladers tussen de een en twaalf maanden en hoeveelheden tussen de 250 en 20.000 pallets. De database bevat bijna tweehonderd magazijnen, waarvan bekend is in welke periode er ruimte over is. “Voor de eigenaar van zo’n warehouse is dat heel interessant, want die heeft geregeld te maken met dal-momenten, waarin de vierkante meters leeg staan”, zegt De Lange. “Als hij weet dat het over vier maanden weer vol staat, kan hij die vier lege maanden tijdelijk invullen. We creëren voor die locatie dan direct een winstverhoging en de verlader betaalt alleen maar voor de vier maanden dat hij extra ruimte nodig heeft. Met inmiddels tweehonderd locaties beschikken we over een totaal van 600.000 vierkante meter. Verladers gaan pas betalen op het moment dat ze de ruimte gebruiken. Locatiehouders kunnen kosteloos hun ruimten op ons platform zetten en de site maakt uiteindelijk de match tussen de twee partijen.”

Aardappelschuren

Alle bij Stockspots inschreven magazijnen zijn van professionele dienstverleners, waar per definitie personeel aanwezig is. “Aardappelschuren vind je bij ons niet”, zegt Remko Been stellig. “Wij doen zowel zaken met heel grote dienstverleners - die toch al bezig zijn met eigen goederen - maar ook met de kleinere, die we de local heroes noemen. Dat zijn bedrijven die kleinschalig en flexibel zijn, of juist gespecialiseerd, bijvoorbeeld in de opslag van zonnepanelen. Wij leggen dat specialisme vast in onze database, zodat wij precies weten welk bedrijf geschikt is voor het verrichten van specifieke handelingen. Dat is dat overzicht dat wij hebben van de markt.”

De Lange vervolgt: “Wij vormen samen een horizontaal samenwerkingsplatform. Partijen zijn er niet bij gebaat om achter onze rug om rechtstreeks met elkaar zaken te doen. Daarbij helpt de technologie ons enorm. Het was een paar jaar geleden een stuk moeilijker om dit te organiseren. Ons grote voordeel is dat we aan niemand gebonden zijn, we zijn helemaal neutraal, daarom kan het.”


Volgens de Stockspots-oprichters zit de toekomst van warehousing hem niet in het bezit van een magazijn, maar meer in de netwerkstructuur van capaciteit, die bij gelegenheid kan worden ingezet. De Lange: “Verladers hebben een bepaalde behoefte en willen betalen voor het gebruik en voor kwaliteit, en niet meer dan dat. Flexibiliteit, duurzaamheid en snelheid, daar draait het om. Niemand vraagt zich toch ook nog af of Airbnb wel werkt?”