Veilig data delen

Het delen van data wordt steeds belangrijker in de wereld van transport en logistiek, maar dat moet dan wel veilig en efficiënt gebeuren. Om dat laatste te bewerkstelligen, gaat de Stichting Uniforme Transport Code logistieke ICT-standaarden beheren en het gebruik ervan stimuleren.

Machiel van der Kuijl: “Standaarden zijn nodig om data delen tussen een groot aantal partijen en ICT-systemen goed te laten verlopen.”

De Stichting Uniforme Transport Code (SUTC) is in 1986 opgericht door het toenmalige EVO (nu evofenedex), TLN (Transport en Logistiek Nederland) en het Nederlands Bureau Binnenvaart. De SUTC moest het destijds in rap tempo opkomende dataverkeer in goede banen leiden en groeide uit tot een expertisecentrum dat standaarden ontwikkelde en die ook beheerde.


Er is sinds die tijd wel het een en ander veranderd. Vrijwel alle bedrijven hebben inmiddels hun ICT aardig op orde en onderschrijven het belang van data delen. Ze zien er ook de voordelen van of ervaren die zelfs al. Denk wat dat betreft alleen maar aan initiatieven als TransFollow, waarbij vrachtbrieven in hoog tempo papierloos worden. Of aan iShare, waarvoor tientallen publieke en private partijen afspraken hebben gemaakt zodat ze data kunnen delen op een simpele, maar wel gecontroleerde manier.


Expertise

Het Neutraal Logistiek Informatie Platform (NLIP), dat data delen tussen publieke en private partijen in de logistiek en het transport mogelijk wil maken, vond net als evofenedex en TLN dat er een

organisatie moest komen die die standaarden en de opgebouwde expertise ging beheren en doorontwikkelen. Dat is de SUTC geworden, met Machiel van der Kuijl, algemeen directeur van evofenedex, als voorzitter en Wout van den Heuvel, beleidsadviseur ICT bij TLN, als secretaris.


Volgens Van der Kuijl zijn standaarden nodig om het delen van data tussen een groot aantal partijen en ICT-systemen goed te laten verlopen. “Denk aan de elektronische uitwisseling van documenten zoals vrachtbrieven, transportopdrachten en facturen, maar ook aan de communicatie tussen boordcomputers en planningssystemen, of tussen verkeerslichten en boordcomputers om de doorstroming op de weg te bevorderen.”

Op de website van SUTC komt alle informatie samen en verder gaat de SUTC kennis delen over standaarden door middel van voorlichting, communicatie, werkgroepen, workshops, netwerkbijeenkomsten en beurzen.