"We werken veilig, of we werken niet"

Het schilderen van palen, een goede training, het scheiden van heftrucks en de inzet van automatisch geleide voertuigen, maar ook viertons heftrucks die zijn voorzien van extra brede vorken. Het zijn zomaar wat maatregelen die Swinkels Family Brewers, voormalig Bavaria, heeft genomen om de veiligheid te vergroten en het intern transport te verbeteren.

Bij Swinkels Family Brewers in Lieshout zijn tientallen heftrucks 24 uur per etmaal actief, samen met een flink aantal automatisch geleide voertuigen (AGV’s). En dat in een magazijn van ongeveer tien voetbalvelden groot. “Wacht even, we moeten ons eerst aanmelden”, zegt Anouk van Dijk, warehouse manager. Samen met Remco van de Vorst, shift leader warehouse, is zij verantwoordelijk voor de veiligheid en het goede verloop van het intern transport. “Goed intern transport gaat gepaard met veiligheid, want we werken veilig, of we werken niet”, stelt Van Dijk meteen.

Mededeling

Het aanmelden bij het betreden van het magazijn is zo’n veiligheidsmaatregel. “Alle heftruckchauffeurs hebben een terminal in hun cabine. Zij krijgen nu de mededeling op hun scherm dat er een groep mensen het warehouse binnenkomt. We hebben bewust weinig looppaden en normaliter loopt er niemand door het warehouse. Per dag worden hier gemiddeld achtduizend pallets verplaatst en dat loopt op drukke dagen op tot elfduizend. Dan wil je liever geen mensen binnen hebben die dat proces verstoren.”


Maatwerk

Wat meteen opvalt bij binnenkomst zijn de enorme heftrucks met vier vorktanden. “Die worden speciaal voor ons gemaakt. Dankzij de

verbrede vork kunnen we in één keer vier minipallets of twee normale europallets verplaatsen”, legt Van Dijk uit. “Wij hebben geen heftrucks gekocht vanwege de prijs, maar omdat ze passen bij ons proces.” Volgens Hans Raats, coördinator rollend materieel, is dat een bewuste keuze. “Fabrikant Carer bouwt elke heftruck speciaal voor ons op maat. Daarbij hebben we ook nagedacht over de ergonomie.


Zo is de cabine ruim en hoog, zodat bestuurders over de lading kunnen heenkijken en vooruit kunnen rijden. Ook zijn de stoelen specifiek uitgekozen vanwege hun comfort. Daarnaast moet alles van staal zijn. Kunststof is voor ons niet interessant, want het materieel moet hufterproof zijn. Wat dat betreft zijn onze heftrucks maatwerk, tot de batterij aan toe.”

Experts

Medewerkers worden betrokken bij de aanschaf van materieel, vervolgt Raats. “Wij leasen deze trucks, ze gaan gemiddeld zo’n zes jaar mee. Toen we een tijdje geleden weer aan een vervangingsronde toe waren, zijn we samen met medewerkers uitgebreid gaan testen, ook bij andere merken, maar uiteindelijk bleek iedereen weer voor de Carer te kiezen.” Het op maat laten maken van een heftruck zorgt wel voor extra kosten. “Het is heel makkelijk en verleidelijk om te kiezen voor een goedkopere fabrikant, maar als medewerkers daar ongelukkig van worden, is zo’n besparing niets waard.”


Praktijk

Natuurlijk mislukt er ook wel eens wat, zegt Raats. “We hebben ooit camera’s voorop de heftrucks geplaatst zodat bestuurders beter zicht zouden hebben, maar in de praktijk werkte dat niet. Chauffeurs zien liever met eigen ogen waar ze rijden.” Om op de viertonners te mogen rijden, moeten bestuurders uiteraard een heftruckcertificaat hebben, maar dat is voor Swinkels Family Brewers niet genoeg. “Iedereen die begint, krijgt een inwerktraject van vijf dagen. Onder begeleiding van een door evofenedex geschoolde instructeur leren ze het warehouse en de heftruck kennen. Zo leren ze onder meer hoe ze de accu kunnen wisselen, hoe het verkeersplan in elkaar steekt en hoe ze de persoonlijke beschermingsmiddelen moeten gebruiken. De vijfde dag mogen ze zelf proberen te rijden en mee te draaien in het proces. We hebben een speciale tweezits heftruck, waarop de instructeur kan meerijden.”

"Goed intern transport gaat gepaard met veiligheid"

Belangrijke rol

De terminal in de heftruck speelt een belangrijke rol. Deze waarschuwt niet alleen voor bezoekers, maar geeft chauffeurs ook informatie over de lading die ze moeten ophalen. “Daar staat bijvoorbeeld dat ze twee pallets op locatie VA-037 moeten oppikken”, legt Van Dijk uit. “De chauffeur krijgt op de terminal ook de bestemming te zien. Als hij daar is aangekomen, scant hij de barcode van het betreffende vak. Als er een match is, staat dat in het scherm. Zo voorkom je dat pallets verkeerd worden weggezet.” Nog een voordeel van het systeem is dat de computer mensen zo kan sturen dat ze niet al te lange afstanden hoeven af te leggen om een nieuwe lading op te pikken. “Zo voorkom je dat mensen lang met een lege vork door het magazijn rijden, maar mocht er ineens een spoedlevering tussendoor komen, dan kunnen we wel ingrijpen.”

Aparte baan

Ondertussen zoeven achter een afzetting volgestapelde automatisch geleide voertuigen (AGV’s) voorbij. “In het begin kruisten die de heftrucks, maar dat is één keer flink misgegaan. Nu rijden ze op een aparte baan, dat is veel veiliger”, vertelt Van de Vorst. “De wagens functioneren helemaal zelfstandig, ze rijden 24 uur per etmaal tussen de bottelarij en dit warehouse.” Plots slaat een van de AGV’s af richting het acculaadstation. “Zelfs accu’s wisselen gaat vanzelf. De lege accu’s worden eruit gehaald en vervangen door volle. We hebben er bijna geen omkijken naar.”


Autonoom

Met de goede ervaringen met de AGV’s in het achterhoofd is het een logische stap om ook de heftrucks te vervangen door autonoom rijdende exemplaren. “Dat is een moeilijk vraagstuk”, erkent Van Dijk. “Ergens in de toekomst zullen we er toch aan moeten geloven, denk ik. Maar we zijn een echt familiebedrijf, met familiegevoel. Dagelijks zijn hier zestig man in touw met een gezin thuis. Er zitten ook toch nog veel nadelen aan volledig geautomatiseerde voertuigen. Zo hebben wij een enorm snel wisselend assortiment en als er een draad of een stuk plastic aan een krat hangt, is zo’n volautomatische machine van slag en moet er alsnog een mens aan te pas komen. Bovendien zijn ze nog lang niet zo snel als een goede heftruckchauffeur.”


Poster

Behalve efficiënt intern transport staat veiligheid hoog in het vaandel bij het bedrijf. Dat is al te zien in de kantine, waar op een poster kinderen van medewerkers staan die hun ouders wijzen op de veiligheidsregels. Daarnaast wordt er aan het begin van elke shift een zogenoemde aftrap gegeven bij de in gang van het magazijn, waar medewerkers worden bijgepraat over de laatste stand van zaken. Van Dijk: “We willen aan het eind van de dag allemaal weer heel thuis komen.

We houden op het scherm ook bij hoeveel dagen we hebben gewerkt zonder incidenten waardoor medewerkers moeten verzuimen. We gaan nu richting de 100 dagen, ons record is 691.” Afgelopen voorjaar was er ineens een aantal ongevallen achter elkaar. “En dat net nadat we zilver hadden gewonnen in de wedstrijd om het Veiligste Magazijn van Nederland. Daarmee hadden we 750 euro gewonnen. Maar na die ongevallen vond iedereen het ongepast om iets leuks te gaan doen. We hebben toen besloten om het geld aan een goed doel te geven.”


Bolspiegels

Om ongevallen te voorkomen, zijn er in het magazijn maatregelen genomen. Zo hangen er overal bolspiegels, is er een verkeersplan en zijn alle heftrucks begrensd op vijftien kilometer per uur. Van Dijk: “Daarnaast heb ik alle palen in het magazijn laten schilderen, want als er al een beschadiging te zien is, ach wat maakt het dan nog uit.” Chauffeurs moeten voorafgaand aan hun dienst op de truckterminal bevestigen dat zij de heftruck in juiste staat hebben aangetroffen. Als er iets mis mee is, moeten ze dat direct melden. Daarnaast zijn voertuigen uitgerust met een crashfunctie. “Als de chauffeur ergens tegenaan rijdt, slaat de truck af. Alleen de teamleider kan deze ontgrendelen, maar dan moet je wel eerst even tekst en uitleg geven.”


Herstelhoek

Ook het zogeheten breuk maken is geen feestje bij Swinkels Family Brewers. “Dat mag je zelf gaan herstellen in de herstelhoek en dat is best een vervelend karwei. Als je dat drie keer hebt gedaan, pas je wel beter op.” Tot slot heeft Van Dijk nog wel een tip voor iedereen die te maken heeft met intern transport en veiligheid. “Wees je heel bewust van alle risico’s. Veiligheid is geen vanzelfsprekendheid, daar moet je dagelijks mee bezig zijn. En zorg dat je materieel aanpast aan je proces en niet andersom.”