Medewerkers als sleutel bij magazijnveiligheid

Vergrijzing, een tekort aan logistiek personeel en 150 ernstige ongevallen per jaar. Het zijn zomaar wat factoren waar werkgevers met een magazijn rekening mee moeten houden. Om deze problemen op te lossen of te voorkomen kijken bedrijven vaak naar technische oplossingen. Dat terwijl medewerkers vaak de sleutel zijn tot een veilig en efficiënt magazijn.

Neem bijvoorbeeld het maken van een verkeersplan. In de Code Gezond en Veilig Magazijn staat dat het hebben van een verkeersplan onderdeel moet zijn van het veiligheidsbeleid van het bedrijf. Vloerbelijning is een belangrijk onderdeel van zo’n verkeersplan. Het is de oplossing om verkeersstromen in magazijnen in goede banen te leiden, werkgebieden beter af te scheiden en veilige paden voor voetgangers te creëren.

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Met het alleen trekken van een lijn weet nog niet iedereen wat hij of zij dan moet doen. En waar moet zo’n lijn getrokken worden om het echt veiliger en duidelijker te maken?


Effectiviteit

Of een dergelijke maatregel gaat werken hangt af van de voorbereiding. Betrek de medewerkers bij het maken van een verkeersplan, immers weten zij wel waar de knelpunten zitten. Dat is tevens een mooi moment om meteen afspraken te maken over verkeersregels in het magazijn. Door ze mee te laten denken over het oplossen van het verkeersprobleem is het draagvlak voor dergelijke aanpassingen een stuk groter. Ook het vastleggen van ongeschreven regels kan daarbij helpen.

En in een magazijn zijn er nogal wat ongeschreven regels. Kijken medewerkers elkaar aan op de kruising alvorens voorrang te krijgen of te nemen? Welke voorrangsregels gelden er eigenlijk? En is de plaatsing van pallets handig op een bepaalde plek omdat dat makkelijk is of moet je die pallet neerzetten op een veiligere plek?


Goede basis

Kortom, van het management tot de werkvloer moet overtuigd zijn van hoe belangrijk het is om een veilige werkomgeving te hebben. Het moet een vanzelfsprekend onderdeel worden van de bedrijfscultuur. Als dat lukt hebben extra investeringen in machines, het bijscholen van medewerkers en het maken van verkeersplannen pas zin.