Lean als magneet voor klant en medewerker

Lean werken; je hoort de term steeds vaker vallen. Deze methode van efficiënt werken is vooral gericht op de klant, maar ook medewerkers kunnen ervan profiteren.

Een goed georganiseerde logistiek is niet alleen goed voor het behouden van klanten, maar ook voor het behouden van medewerkers. Dit stellen leanconsultant Esther Schuurmans van Q4All en manager business support Caroline van der Plas in hun boek ‘Lean in de Logistiek’. Samen introduceerden ze deze manier van werken bij het bedrijf Ingram Micro. Tijdens de Dag van het Magazijn op 15 november geven de twee een interactieve workshop 'Lean als magneet voor klant en medewerker' voor bedrijven die ook aan de slag willen met lean. Maar wat is lean werken? En waarom moet een bedrijf ermee aan de slag? Esther Schuurmans legt het uit.

Wat is lean werken eigenlijk?

“Lean is een manier werken om zoveel mogelijk toegevoegde waarde voor de klant te leveren en verspillingen in het werkproces tegen te gaan. Dit doe je door iedere dag beter te willen presteren dan de dag ervoor. De mensen op de werkvloer spelen daarbij een belangrijke rol. Zij zitten elke dag midden in het werkproces en weten vaak waar er winst te behalen valt.”


Voor wie is lean?

“Elk bedrijf kan werken volgens de lean-filosofie. Lean werkt optimaal als het wordt toegepast in alle lagen van de organisatie. Het idee daarbij is dat verantwoordelijkheden zo laag mogelijk in de organisatie worden neergelegd. Het management heeft daarbij een meer ondersteunende rol.”


Waarom moeten bedrijven aan de slag met lean?

“Door het werkproces elke dag te verbeteren, maak je minder fouten, werk je efficiënter en zelfs veiliger. Dit is goed voor de klant, want die krijgt de producten op de juiste plaats, de juiste tijd en in de juiste hoeveelheid geleverd. Niet alleen voor klanten, maar ook voor medewerkers is lean prettig. Door deze aanpak laat je ze meedenken over verbeteringen in hun werk. Je geeft ze verantwoordelijkheid en eigenaarschap waardoor zij zich gewaardeerd voelen en gemotiveerder zijn om hun werk elke dag beter te doen. Dit bindt medewerkers en trekt nieuwe mensen aan.”

Hoe kan een bedrijf beginnen met het toepassen van lean?

“Bedrijven die willen beginnen met lean doen er goed aan om eerst een overzichtelijke werkomgeving te creëren. Een effectieve aanpak hiervoor is de 5S-methode. Dit betekent in vijf stappen naar de ideale werkplek. Deze methode bestaat uit Scheiden, Schikken, Schoonmaken, Standaardiseren en Stimuleren. Je zou hier zelfs een zesde S aan kunnen toevoegen: Safety. Door met deze onderdelen aan de slag te gaan verhoog je de productiviteit, de veiligheid, zijn werknemers gemotiveerder en stimuleer je de cultuur van continu verbeteren. De methode is uitgebreid beschreven in ons boek.”


Wat laten jullie zien in de workshop?

“Op interactieve wijze ervaar je wat de kracht van lean is. We combineren tijdens de workshop de harde en zachte kant van lean. Je leert hoe je een werkproces kunt verbeteren door het inzetten van lean-tools en je ervaart welk effect dit heeft op de motivatie en betrokkenheid van het team. Daarnaast laten we zien hoe je persoonlijke drijfveren en doelstellingen koppelt aan bedrijfsresultaten.”