Klagen of regie pakken?

Het lijkt wel alsof wij in de logistiek steeds worden vergeten door collega’s. Alsof wij overal de schuld van krijgen. Als Inkoop een contract afsluit waarbij niet is bedacht of de manier van leveren wel aansluit bij de magazijnoperatie, loopt het magazijn vol. Als Verkoop iets van ons wil wat we niet meteen kunnen regelen, vinden ze ons niet flexibel en niet klantgericht. Als wij iets van de IT-afdeling willen, hebben ze geen tijd en hadden we de aanvraag een jaar geleden moeten indienen. Als we een topprestatie leveren, zijn we over budget gegaan. Als onze medewerkers het bedrijf verlaten voor groener gras zijn onze leidinggevenden niet lief genoeg voor ze geweest. We zijn zielig, we zijn het slachtoffer. En dat is fijn, joh, o, wat is dat fijn! Maar weet je wat ook kan?

We stappen op onze verkoopcollega’s af en geven hun beter inzicht in wat we allemaal extra zouden kunnen doen, maar ook welke kosten daarbij horen. We vragen Inkoop of we de leveranciersaanlevervoorwaarden kunnen updaten om logistieke informatie toe te voegen. We bespreken met IT de agenda voor komend jaar en kijken of we onze kortetermijnwensen wellicht met IT-inhuur kunnen regelen. We vragen het managementteam of het akkoord is met onze doelstellingen op het gebied van kosten en kwaliteit, en ons vertrouwen geeft deze in balans te houden. We nemen initiatief, wij zijn in de lead. En dat is fijn, joh, o, wat is dat fijn!

Twee verschillende insteken. Herkent u zichzelf vooral in de eerste of in de tweede alinea? Ik moet toegeven dat ik mezelf in beide alinea’s herken, maar ik doe er alles aan om steeds meer op te schuiven naar de tweede. Af en toe klagen is weliswaar erg fijn, maar het leidt nergens toe. Ik word er vrolijk van als anderen dat zijn. Vrolijkheid werkt aanstekelijk, of misschien moet ik tegenwoordig zeggen: besmettelijk. Als u het nieuws een beetje volgt zou u het niet denken, maar niet elke vorm van besmetting is negatief. Een besmetting met het kans-denk-virus is erg handig als je werkzaam bent in een logistieke keten die tjokvol zit met mensen die er ook maar het beste van moeten zien te maken.

over de auteur


Bart Lammers is manager supply chain management en schrijft maandelijks deze column vanuit zijn hoedanigheid als spreker en auteur van logistieke boeken, zoals ‘Het Pakhuis’ en ‘Lachen om Logistiek en Transport’. Reacties zijn welkom via redactie@evofenedex.nl.